Att bygga kultur från grunden
23 maj, 2025Att starta en ny skola är ett unikt tillfälle – och en stor utmaning. På Hököpinge skola i Vellinge kommun växer verksamheten varje år. Att skapa en gemensam kultur och att alla känner att det är roligt att gå till jobbet, har varit en central fråga för rektor Cecilia Palm.

Att starta en ny skola är ett unikt tillfälle – och en stor utmaning. På Hököpinge skola i Vellinge kommun växer verksamheten varje år. En årskurs i taget läggs till, med målet att vara en F–9-skola med 550 elever år 2028. Samtidigt växer såklart personalgruppen. Att skapa en gemensam kultur och att alla känner att det är roligt att gå till jobbet, har varit en central fråga för rektor Cecilia Palm.
– Det är spännande att få bygga nytt, men det innebär också att vi bygger båten medan vi ror. Det finns inget som ”sitter i väggarna” och varje höst kommer nya medarbetare med sina erfarenheter och sätt att arbeta. Då finns det en risk att tappa riktning och att kulturen spretar, säger hon.
“Någon som kunde gå bredvid”
För att ge arbetsplatsen en gemensam och tydlig riktning har Cecilia valt att ta hjälp av Kryast organisationsutvecklare Maria Rehn.
– Jag kände att vi behövde mycket mer än exempelvis en inspirerande föreläsning. Vi behövde någon som kunde gå bredvid och ge oss verktyg längs vägen. Någon som ser vår verksamhet med nya ögon och har kunskap kring att bygga en stark organisation, säger Cecilia.
Arbetet inleddes i juni 2024 med en förberedande träff för den inre ledningsgruppen. Efter det följde en gemensam workshop med hela personalgruppen, med fokus på hur man skapar en arbetsmiljö där alla trivs och känner sig delaktiga.
– Det som var bra var att Maria redan då hade satt sig in i både kommunens värdegrund och skolans kontext. Hon kunde därför snabbt skapa en röd tråd för arbetet, säger Cecilia.
Gemensam bild och förståelse för varandra
Efter workshopen har Maria Rehn arbetat vidare med personalen på olika sätt under flera träffar. Ledningsgruppen har fått uppgifter att arbeta vidare med tillsammans med medarbetarna.
– Den här processen har gett oss väldigt mycket. Det finns en mer gemensam bild av vad vi vill att skolan ska vara och förståelsen för varandras olikheter har ökat. Maria har också varit en vitamininjektion – det tror jag alla medarbetare känner, säger Cecilia.
Som rektor känner Cecilia att hon fått ett bra utifrånperspektiv och många konkreta verktyg för att förstå verksamheten och kunna skapa gemensamma ramar för gruppen. Men hon har också hittat sätt att se på sig själv med andra ögon.
– Maria är ett viktigt bollplank för mig som rektor – hon har fått mig att förstå hur medarbetarna kan uppfatta mig och det gör att jag utvecklas, säger hon.
Låter det ta tid
Nu fortsätter Hököpinge skolas arbete tillsammans med Maria. Cecilia är noga med att poängtera att skolan är på en resa och att de inte är i mål, även om de kommit en bit på vägen.
– Saker måste få ta tid för att landa. Arbetssätt och insikter behöver förankras i hela organisationen. Först då blir de en naturlig del av vardagen och vi får en verklig förändring som håller, säger hon.