Balansen mellan mjuka frågor och hårda resultat

24 juni, 2024

Ni vet känslan av att börja på något nytt. Exakt så känner jag varje gång det är dags att inleda ett nytt verksamhetsår i Kryast. Det påminner lite om mina år som fotbollstränare. Försäsongen där mål sätts och grunden för en bra säsong ska byggas. Allt är möjligt!

Försäsong – grunden till framgång

Detta verksamhetsår investerade vi lite extra i vår ”försäsong”. Tillsammans med Almi Kronoberg synade vi vår affär vilket lade grunden för en ny verksamhetsplan. Vi valde att satsa längre än ”bara” denna säsongen, och har satt mål som sträcker sig mot 2027.

Vi har genomfört tuffa träningspass och spelat några träningsmatcher. Formen känns bra men vi behöver fortfarande putsa på vissa delar och slipa formen för att vara bäst när det gäller. För det vill vi verkligen vara – bäst när det gäller. Att jämföra oss för mycket med andra, har aldrig varit vår melodi. Istället fokuserar vi på vad vi själva kan påverka, kopplat till kvalité och utveckling.

Förankra och konkretisera målen – gör kartan begriplig för alla

Just nu förankras och konkretiseras vår verksamhetsplan i tydliga aktiviteter. För att det ska bli bra behöver alla involveras på olika sätt, dels för att välja rätt aktiviteter men också för att skapa en förståelse och ett engagemang i den färdplan vi har de närmsta åren. Värdegrund och vision är vår ram, mål och strategier vår riktning.

Balans mellan processer och relationer

Det handlar aldrig om enbart arbetsprocesserna när man ska genomföra något bra tillsammans. Det handlar lika mycket om människorna, och relationerna dem emellan, för att arbetsprocesserna också ska fungera på ett bra sätt.

I Kryast har vi alltid lagt stort fokus på värme, som också är ett av våra fundamentet i värdegrunden, och byggt relationer, skapat meningsfullhet och visat genuin omtanke om de vi möter. Detta vill vi behålla, både i det interna och externa arbetet, samtidigt som vi utvecklar vår förmåga att driva företag på ett effektivt och lönsamt sätt.

Att hitta en balans mellan arbetsprocesser och relationer, där summan av dem båda skapar förutsättningar för hållbarhet, effektivitet och lönsamhet är för oss ett givet mål. Och vi jobbar outtröttligt för att bibehålla den balansen, både bland kollegorna, och i våra uppdrag.

Lönsamhet och trivsel – två sidor av samma mynt

Du känner säkert igen dig från din egen organisation. Kanske är ni väldigt bra på att prioritera relationerna men skulle behöva våga prata mer om uppdraget? Att komma lite snabbare till sak vid era möten, utgå från tydligare mål med koppling till ägardirektivet, eller vara lite mer analytiska i era beslut? Kanske ni har väldigt tydliga strukturer och processer men tappar istället engagemang, samarbete över gränserna, kreativitet, innovation och självgående medarbetare?

I år har jag haft förmånen att jobba med organisationer som vågat vända ficklampan inåt och titta både på de ”mjuka” och de ”hårda” processerna för att utveckla sina organisationer. Resultatet? De har utvecklat både trivsel och lönsamhet. Balansen mellan mjuka frågor och hårda resultat är talande.

Lönsamhet kommer ur det friska. Vi tjatar om det i Kryast. Men vi gör det av en anledning! Det finns ingen konflikt mellan ”mjuka” och ”hårda” insatser. Båda behövs, likt vi i en grupp både behöver de som gasar och bromsar.

Rätt frågor för bättre resultat

Det är när du ställer rätt frågor som du får rätt svar:

  • Vad gör er lönsamma?
  • Vad gör att man trivs hos er?
  • Vad gör dina medarbetare engagerade?
  • Vad gör att avdelning X är så effektiv?

Genom att ställa den här typen av frågor hittar du ofta aktiviteter som gör skillnad. Det kan vara att rensa bland kunder som inte är lönsamma, anordna en sommarfest på parkeringen utanför kontoret, skapa en struktur för kontinuerlig feedback eller kartlägga en avdelning för att identifiera framgångsfaktorer som vi kan kopiera till andra avdelningar.

Vad gör mig yrkesstolt?

Låt mig avsluta med en fråga jag ska försöka besvara så ärligt jag kan, och som du gärna får ta med dig till din egen arbetsplats; Vad gör mig yrkesstolt?

Jag blir yrkesstolt när…

… jag hör en kund berätta hur nöjda de är med ett jobb min kollega utfört.

… en kund på egen hand tagit itu med något svårt och utmanande som vi pratat om.

… vi internt använder vår värdegrund (Värme – Utveckling – Frihet – Förtroende) som plattform i beslut och kommunikation.

… kort och gott, när vi lever som vi lär!

Så, vad gör dig yrkesstolt?

Jag önskar dig en underbar sommar!

/Gustaf Möller
Vd och grundare av Kryast i Sverige AB & Teambuilding i Sverige AB