Arbetsglädje

10 april, 2018
Illustration som symboliserar Kryasts tjänster inom grupputveckling.

Den avgörande skillnaden mellan engagemang och motivation är att engagemang inte måste vara en positiv känsla. För även en gnällspik kan kan ju brinna för sin sak! Det är värt att tänka på när man funderar över värdet i att investera i sin personals engagemang. För engagemang är inget man blir fostrad till, det är en följd av de rätta förutsättningarna. Det finns dessutom siffror som pekar på att ett företag med 150 medarbetare, med en årslönekostnad på 450 000 kr per medarbetare och där 40 % av medarbetarna uppger att de inte är fullt engagerade i företagets mål får ett “engagemangsläckage” värt ca 13,5 miljoner kronor per år.

De centrala delarna för att skapa engagemang är att någon lyssnar på dig, och då menar jag inte en gång per år vid ett medarbetarsamtal utan en känsla av att bli eller i alla fall kunna blir lyssnad på varje dag på jobbet. Det handlar också om din möjlighet att påverka din jobbsituation samt vilket inflytande jag kan ha på verksamheten.

“Omöjligt i vår verksamhet!” kanske någon tänker. Skitsnack säger jag! Hade jag haft en affärspotential på 13,5 miljoner hade jag tillsatt en projektgrupp för att tillsammans med mina medarbetare hitta sätt för att skapa de bästa förutsättningarna oavsett bransch. Affärsvinsten är för stor för att acceptera ett Nej som svar!

Gustaf Möller, VD Kryast i Sverige AB