Engagera digitalt

22 januari, 2021

”Nej, inte fler föreläsningar och långtråkiga teamsmöten!”

Så kan det låta när jag lyssnar på vänner och kunder som jobbar mycket digitalt just nu. Och jag får väl hålla med till viss del, det hade varit härligt att få träffas i ”verkligheten”. Men det går att göra mycket riktigt bra även digitalt. En känsla långt bort från de där långtråkiga och traditionella digitala mötena som mest bjuder på passivt lyssnande och ett stirrande in i skärmen! Man kan skapa kontakt, engagera och fylla varandra med energi genom att lägga upp mötet på ett smart sätt. Låt oss få bjuda på lite tips som vi vet fungerar.

Men innan jag radar upp tipsen tänkte jag stanna kvar lite i arbetsmiljöarbetet. Det är nämligen lätt att man glömmer sitt ansvar som arbetsgivare nu när mycket arbete sker digitalt. Det ansvaret följer nämligen med även i den digitala kontexten. Som arbetsgivare behöver vi därför se till att de som ska leda möten har nödvändig kunskap för att exempelvis fånga signaler på ohälsa, skapa förutsättningar för delaktighet och kommunicera verksamhetens mål. Att utveckla sina digitala färdigheter är alltså inte bara roligt, det är nödvändigt!

Sedan mars 2020 har Kryast fått ställa om för att kunna leverera allt digitalt. Erfarenheterna har resulterat i ett antal framgångsfaktorer vi gärna delar med oss av. Här följer de viktigaste tipsen för ett framgångsrikt digitalt möte:

  • Förbered dig väl. Ett digitalt möte kräver en genomtänkt agenda eftersom vi inte kan ”fånga” saker i rummet som vi brukar.
  • Skicka ut agendan inför mötet så att deltagarna kan förbereda sig.
  • Använd headset för bra ljud.
  • Ställ datorn på bordet så att du kan stå och berätta.
  • Backa gärna kameran så att du kan visa ditt kroppsspråk, i alla fall dina händer.
  • Använd två skärmar:
    • Den minsta skärmen med mötesdeltagarna och kameran som filmar dig.
    • Den största skärmen med presentationen.
      • OBS! Sätt de båda skärmarna i nästan samma position så syns det knappt när man tittar på presentationen.
  • Kom ihåg att vanlig presentationsteknik gäller även digitalt. Vilken stämning vill du ha på det digitala mötet? Det är du som sätter tonen i varje del av agendan!
  • Be alla sätta på kameran, den är väldigt viktig för känslan av kontakt.
  • Titta själv i kameran så ofta du kan för bästa kontakt med mötesdeltagarna.
  • Inled mötet med att dela din skärm och gå igenom centrala tekniska funktioner. Lägger du tid här tar du igen det snabb under resterande del av mötet.
  • Interaktion med hjälp av temperaturfrågor skapar energi och en känsla av att något händer.
  • Ta fler pauser än vanligt, kör kanske 30-40 min per block. Förutom kaffe och toalettpaus kan man köra övningar som ”Följa john” eller ”hämta något i rummet som symboliserar din känsla just nu”.
  • Minimera presentationstiden och maximera tiden för dialog och diskussion.
  • Variera gärna mellan föreläsning, fundera själv, prata 2-2, gruppdiskussioner, walk and talks etc.
  • Använd break-out rooms om ni kör i Zoom eller Teams. Super enkelt för att genomföra gruppdiskussioner.
  • För att undvika tystnad och osäkerhet kring vem som ska prata härnäst, låt den som pratat skicka ordet vidare.
  • Våga testa nya appar för ett ökat engagemang på mötet

Vill du ha hjälp att komma igång? Boka en workshop med oss på 2-4 h till ditt företag/organisation. > Klicka här för mer info

Har ditt företag/organisation inte möjlighet att köpa en egen utbildning kan du anmäla ditt intresse för en öppen utbildning via länken nedan. Är tillräckligt många intresserade så kommer vi erbjuda detta till er som visat intresse. > Anmäl ditt intresse här!

Lycka till önskar Kryast gänget!